

Notaris worden zit in de familie
We bijten de spits af met één van de grootste misverstanden: ‘Notaris worden zit in de familie’. Dat is al ruim twintig jaar achterhaald. Iedereen kan notaris worden, maar de kwaliteitseisen zijn hoog. Jaarlijks wordt een beperkt aantal gegadigden tot kandidaat-notaris benoemd. Het parcours dat ze moeten afleggen, is dan ook niet eenvoudig: pas na een rechtenstudie van vijf jaar, een master-na-master notariaat (een jaar), en een stage van drie jaar op een notariskantoor kunnen de notarissen in spe deelnemen aan het notarieel examen.
Het examen bestaat uit een schriftelijke en een mondelinge proef. De kandidaten worden vergeleken en gerangschikt op basis van hun uitslagen. Een bepaald percentage halen volstaat niet: slechts een beperkt aantal kandidaten (de best geklasseerde), wordt benoemd tot kandidaat-notaris. En daarmee is de kous nog niet af. Want om notaris te worden moeten de kandidaat-notarissen ofwel associëren met een notaris-titularis of zich kandidaat stellen voor een benoeming tot notaris-titularis in een vrijstaand kantoor.
De term ‘notariskosten’ wordt vaak gebruikt, maar is misleidend. In werkelijkheid bestaat het grootste deel van de kosten die je betaalt aan de notaris uit belastingen. Hij ontvangt de belastingen en stort die door naar de fiscus. Bovendien zijn een aantal kosten bestemd voor administraties en andere overheidsinstanties. Dit zijn kosten voor het opzoeken en opvragen van informatie. Deze opzoekingen zijn nodig om je akte voor te bereiden en te verlijden. De notaris schiet deze kosten voor, en vraagt deze nadien terug.
De notaris heeft wel recht op een ereloon. Voor de meeste akten is het ereloon wettelijk vastgelegd. Dat geldt ook bij de aankoop van een woning. Dan is het ereloon van de notaris altijd een percentage van het aankoopbedrag en bovendien degressief: hoe duurder de woning, hoe kleiner het percentage. Het gaat om een vergoeding voor het werk van de notaris én zijn medewerkers om een akte op te stellen. Denk maar aan het vergaderen met en het adviseren van de partijen, de kennisgevingen naar de fiscus, het opmaken van de aankoopakte, de communicatie met partijen en derden, het registreren en bewaren van de akte…
Wil je meer weten over de kosten bij het kopen van een woning?